MZND: decor, kostuum & techniek

Voor het decor en de kostuums van ‘Midzomernachtsdroom’ (2016) heb ik de ontwerpen gemaakt. Het idee was om de twee verschillende werelden, de fantasierijke droomwereld van Oberon & Titania en de ‘harde’ mensenwereld van Theseus & Hippolyta, als twee duidelijk verschillende werelden vorm te geven, zowel in kostuums als in decor.

Kostuums

Voor de fantasiewereld werd een donkere maar natuurlijke invalshoek gekozen, met uitgebreide kostuums voor de elfjes, aardmannen en fauns in natuurlijke tinten. De mensenwereld moest sterk afsteken, dus daar heb ik gekozen voor een steampunk-stijl. Veel bruin en zwart leer, met metalen en koperen toevoegingen. Verder doet de kleding 19e-eeuws aan. Een team van zo’n tien vrijwilligers heeft de kostuumontwerpen uitgevoerd. De kostuums van de aardmannen, de beweegbare elvenvleugels, de hoorns van de fauns, de ezelskop, Oberon’s helm en handen en de steampunk-accessoires heb ik zelf gemaakt.

Decor

Het decor moest een groot changement van mensenwereld naar fantasiewereld kunnen maken. Ik heb in het ontwerp gekozen voor een transitioneel decor, met verborgen bewegende decorstukken. Zo bestaat de achterwand uit een aantal deuren die omklappen en in een tweetal houten blokken zitten textiele bomen verstopt, die door middel van een takelsysteem tot een hoogte van vijf meter de nok in gehezen konden worden. Het achterste deel van het decor heeft een oploop naar een verhoging van twee meter, waar op gespeeld kan worden, maar waar op spelers (de aardmannen) onder verborgen zitten. Op het voorpodium werd twee keer een ‘huis’ naar beneden getakeld voor de arbeiders.Een team van zes vrijwillige decorbouwers heeft dit complexe decor weten te bouwen.

Lichtplan

Ook het lichtplan heb ik ontworpen, ingehangen en geprogrammeerd. Tijdens de voorstellingen is de show gedraaid door leerlingen.

Onderstaande foto’s geven een goed beeld van het uiteindelijke resultaat.

Geef een reactie